Salgsmøder er forretningskritiske som bare pokker. De skal skabe økonomisk vækst. Ingen tvivl om det. Det utrolige er bare, hvor drønhamrende kedelige og uinspirerende, vores kommunikation til de salgsmøder er.
Talende visitkort med slips og jakkesæt
Problemet
er titel-tyranniet. Titel-tyranniet hersker i vores måde at kommunikere
på i erhvervslivet (og på den politiske scene). Vi taler med hinanden,
som om vi er visitkort med slips og jakkesæt på to ben. Vi glemmer, at
vores forskellige stakeholdere også er mennesker, der skal overbevises
af andet end titler, strukturer, statistikker, specifikationer og
paragraffer.
Tillid og troværdighed er afgørende for salg
Budskaber,
produkter og services er ikke i sig selv overbevisende og kan ikke af
sig selv skabe tillid og troværdighed. Det er mennesker, som overbeviser
mennesker og skaber tillid og troværdighed – måske to af de vigtigste
komponenter i enhver strategis succes.
Frygt for at vise personlighed i professionel kontekst
I
mit daglige virke som retorisk rådgiver, taleskriver og træner for
C-suiten – CEOs, CFOs, CMO’s og nøglemedarbejdere – oplever jeg, at det
at drive en forretning er et spørgsmål om relationer og socialt samspil.
Vi er sociale skabninger, derfor må vi nødvendigvis ‘connecte’ og
netværke med hinanden i den måde, vi kommunikerer på. Men mange – måske
de fleste – er bange og har indvendinger mod at vise mere personlighed i
en professionel kontekst. For bliver man så anset for at mindre
professionel? Nej, tværtimod. Tænk på de bedste formidlere fra alle
faglige grene og verdenshjørner – Obama, fx –det personlige går hånd i
hånd med det faglige budskab.
Jeg er trompetist – og god til strategisk eksekvering
Det
behøver ikke blive outreret eller søgt at give et professionelt budskab
personlighed. Et eksempel: Forleden var jeg til et new business-møde.
Jeg tror på, at min personlighed og det hele mennesker er min stærkeste
og største ressource. Retorikken og min praktiske erfaring er en
hygiejnefaktor, eller formel adgangsbillet, om man vil. Men den
virkelige adgangsbillet får jeg først i det øjeblik, når jeg bruger mit
musikalske virke aktivt (jeg spiller trompet); dels for at give et
indtryk af, hvem jeg er, men også hvordan jeg arbejder. Nemlig som når
jeg forbereder mig til en koncert: Grundig planlægning, hård træning og
strategisk eksekvering med kunden i centrum. Hele tiden. Jeg gik ud af
døren med ordren i hus.
Og, og, og…
Selvom jeg er født og opvokset
med fødderne i den vendsysselske muld, tør jeg godt udtale mig uden
sikkerhedsnet: Man kan faktisk godt være både vanvittigt skarp og dygtig
og flink og professionel og spændende på samme tid. Eller sød, for den
sags skyld. At være sød, rar, spændende, passioneret osv. har
overhovedet ingen negativ afsmitning på de professionelle resultater, vi
kan skabe.
Behold slipset på og brug din personlighed
En
titel er en, du har. Et menneske er noget, du er. Og det er mennesker,
der overbeviser mennesker. Så lad os bare beholde bare slipset og
blazeren på, del visitkortene ud, men husk at det først og fremmest er
dig og din personlighed, der sælger dit budskab eller produkt. Så
hvordan vil du bruge din personlighed og interesser professionelt?
Mitchel
This is really useful, thanks.