Erhvervsretorik er kunsten at kunne overbevise mennesker, og det er vigtigt, hvis du vil forandre og skabe vækst – personligt og for din virksomhed.
Erhvervsretorik er kommunikation, og lige meget hvem du er, lige meget hvor du er i din karriere og i hvilken branche, er det vigtigt at du kan formidle dine tanker og overbevise andre – det er den måde du flytter mennesker, holdninger, virksomheder og aktiekurser på.
Det er dig, der forandrer, formidler og skaber forståelse
Budskaber, tabeller, slides og nøgletal taler ikke for sig selv. Det er dig, der taler. Det er dig, der skaber forståelse, forandring og formidler buskaber. Når du kan formidle budskaber og tale overbevisende, sker der noget:
- Du løfter dig selv, din karriere og din anseelse i andres øjne
- Du kommer igennem med dine forslag, ideer, projekter
- Du sælger bedre og mere troværdigt
- Du bliver inspirerende at lytte til
- Du positionerer dig bedre i dit netværk
Uanset om jeg hjælper ledere individuelt, teams eller hele virksomheder tænker jeg hele vejen rundt: En pæn præsentation er ikke meget værd, hvis den ikke passer ind i den verden, den bliver leveret i.
En præsentation skal være mere end en pæn powerpoint: Det skal være et skridt mod dine mål
Når jeg designer forløb, tilrettelægger cases, øvelser og coaching tænker jeg holistisk. For mig er en præsentation ikke bare en præsentation og et møde-oplæg ikke bare et møde-oplæg. De er små og store dele af dig, dine mål, virksomhedens mål.
Derfor bruger jeg altid tid og kræfter på at sætte mig ind i din og virksomhedens verden. Så ja, produktet er ofte en tale, præsentation eller mødeoplæg, men i processen mod det endelige kommunikationsprodukt analyserer og arbejder med:
- Mål og værdi: Hvad vil du opnå med at kommunikere? Hvad er virksomhedens mål? Hvilken værdi skaber det for dig, at du kommunikerer effektivt?
- Modtager og målgruppe: Analyse, differentiering og ønsket reaktion fra din/dine målgrupper
- Virksomhed, samfund og globalt marked: Faktorer, der påvirker din tale/præsentation/møde
- Medier: Hvilke kanaler og platforme skal dit budskab ud på
- Tid: Hvornår er det bedste tidspunkt at levere dit budskab på? Hvor ofte og hvornår skal du genopfriske det?
- Personlighed og passion: Hvem er du, hvordan vil du fremstå, hvilke personlige mål har du – og hvordan får vi din personlighed og passion til at gå op i en højere enhed i dit professionelle budskab?
Interesseret i at starte en samtale om erhvervsretorik? Tag fat i Mette her
Erhvervsretorik er ikke en ‘soft skill’ – det er en forretningskritisk kompetence og personlig konkurrencefordel
Det er ligegyldigt, hvor dygtig du er, hvis du ikke kan forklare dig. Så enkelt ser jeg på det. I mange år har kommunikation – og dermed også erhvervsretorik været anset for at være en blød kompetence. Men at kunne overbevise andre er alt andet en blødt. Det er benhårdt.
Flere akademiske studier og undersøgelser har siden Aristoteles grundlagde retorikken i det antikke Grækenland, at evnen til at overbevise er ansvarlig for både personlig og virksomhedsmæssig vækst. Den amerikanske økonomi,- historie og retorikforsker Deirdre McCloskey peger blandt andet på i et studie af webudviklere i Silley con Valleys lønmuligheder, at en dygtig udvikler som ‘bare’ er dygtig til at udvikle kan få 40.000-80-000 dollars om året, mens en dygtig udvikler, der også kan overbevise kunder og kollegaer, kan få helt op mod 120.000 dollars om året i løn.
Evnen til at kunne overbevise omsættes til kroner og ører